תעשייה

בעולם הנדסת החשמל, הדיוק והבטיחות שולטים הכירו את מכשירי המדידה של החשמלאים

מכשירי מדידה

מכשירי מדידה של חשמלאים, מהווים חלק בלתי נפרד מהציוד המקצועי לו הם נדרשים לצרכי תכנון ויישום עבודות חשמל שונות. בעמוד שלפניכם, תוכלו למצוא סקירה כללית על מספר מכשירי מדידה הכרחיים לכל חשמלאי.

מד זרם (אמפרמטר) – מכשיר מדידה שנועד לצרכי מדידת עוצמתו של הזרם החשמלי. מכשיר זה משלב בשמו את יחידת המידה של הזרם: אמפר לצד המילה מונה באנגלית.

אמפרמטר צבת – אמפרמפר ידני המשלב בקצהו מעין טבעת הנפתחת במידה ומופעל לחץ על הידית (בדומה לפעולת הצבת). מכשיר מדידה זה נועד למדידת זרם חשמלי במעגלים קיים ללא צורך בפתיחתם, כאשר סגירת הטבעת מסביב למוליך היא זו המאפשרת את מדידת הזרם העובר בו.

רב מטר (מולטימטר) – מכשיר מדידה פונקציונאלי המותאם ומיועד לצרכי מדידה של מתח, זרם, התנגדות, קיבול והשראות. מכשירים אלו מגיעים גם מסך תצוגה הפועל בשתי שיטות עיקריות, הראשונה היא מדידה אנלוגית בה הקריאה מוצגת על ידי מחט המוזזת בצורה מגנטית בהתאם לכמות החשמלית הנמדדת. שיטת תצוגה שנייה היא תצוגה דיגיטלית במסגרתה מתבצעת המרה של האותות האנלוגיים לדיגיטליים. חשוב לציים שה-מולטימטר (רב מודד) משלב בתוכו מספר מכשירי מדידה שונים, לרבות, מד מתח, מד זרם ומד התנגדות בדגמים הבסיסיים

 מפסק אוטומטי מגנטי תרמי – מכשיר זה הוא למעשה רכיב חשמלי המיועד לצרכי הגנה מפני זרמי יתר, קצר ו/או עומס יתר. מכשיר זה הוא מוצר נלווה לכל מכשיר למדידת חשמל, כאשר עקרון פעולתו של המכשיר מבוסס על הפסקת הזרם החשמלי על ידי ניתוק המעגל. ברוב המקרים, מפסק אוטומטי מגני טרמי (מאמ"ת), נועד לצרכי הגנה על מעגל חשמלי אליו מחוברים מספר מכשירי מדידה.

 מפסק מגן – מכשיר זה ידוע גם בשם מפסק דלף, ממסר פחת או מפסק פתח, ותפקידו לנתק באופן אוטומאטי את הזנת החשמל במקרים בהם קיימת תופעה של הופעת זרם זליגה. השימוש במכשיר זה בקרב חשמלאים נועד להגן עליהם בפני התחשמלות, ובתוך כך, למנוע את הסכנה מהיווצרות שריפה במקרים של זרם זליגה.

לופ טסטר – מודד חשמל רב תכליתי בשילוב מד התנגדות – מכשיר מדידה זה הינו מכשיר רב שימושי המיועד למגוון רחב של שימושים והוא נחשב לאחד מהמכשירים האידיאליים ביותר לצרכי בדיקה ותחזוקה של מכשירי חשמל ביתיים ותעשייתיים. המכשיר מגיע עם צג LCD בו מופיעים ממצאי המדידה בצורה דיגיטלית.

מד מתח דיגיטלי – מד מתח למדידת מתח AC ו- DC, לרבות, מתח AC תלת פאזי. כמו כן, מכשיר זה יודע לספק גם אינדיקציה על סדר פאזות במערכת תלת פאזית והוא משמש בין היתר לצרכי בדיקת רציפות ומדידת פרוב בודד לבדיקת מוליך.

אופן השימוש במולטימטר

המולטימטר (רב מודד או רב מטר) הוא מכשיר מדידה פונקציונאלי המאפשר לכם לבצע מגוון רחב של פעולות מדידה במכשיר אחד. במקרים בהם תהיו מעוניינים למדוד מתח, יש לחבר את מכשיר ה-רב מודד (מולטימטר) לשתי הנקודות ביניהן תהיו מעוניינים למדוד את המתח החשמלי. במצב זה, מכשיר המדידה משמש כ-וולטמטר. במקרים בהם תהיו מעוניינים למדוד זרם חשמלי, תדרשו לנתק את המוליך בו זורם הזרם אותו אתם רוצים למדוד, ולאחר מכן, לחבר את ה-מוטליטמר בין הקצוות המנותקים. במצב זה, המכשיר משמש כ-מאפרמטר. במקרים בהם תרצו למדוד התנגדות חשמלית, ניתן לחבר את המולטימטר במקביל לרכיב הנמדד, כאשר הרכיב אינו מחובר למקור מתח. מדידת התנגדות יכולה להיעשות גם באמצעות חיבור בין כל שתי נקודות שלגביהן תהיו מעוניינים לדעת את מידת ההתנגדות, וזאת בתנאי שאין מתח בין הנקודות.

רכישת מכשירי מדידה לחשמלאים – מה חשוב לדעת?

החשיבות הנלווית למידת הדיוק לצד ההיבט הבטיחותי בעת שימוש במכשירי מדידה כאלו ואחרים לחשמלאים, מחייבת אתכם לרכוש מכשירי מדידה אך ורק באמצעות בתי עסק העוסקים ומתמחים בנושא. באופן זה, תוכלו להבטיח לעצמכם את יתרונות השירות הבאים: היצע גדול של מכשירי מדידה לחשמלאים הניתנים להתאמה לכל סוג של עבודת מדידה חשמלית, אחריות מלאה על המכשירים, מלאי זמין של מכשירים לרכישה מיידית ושירותי ייעוץ והכוונה בכל הנוגע לסוג מכשירי המדידה הנחוצים לכם בהתאם לסוג עבודות המדידה הנחוצות לכם.