תעשייה

חיישני תנועה: יישומים וחידושים עתידיים

חיישנים

חיישן תנועה הידוע גם בשם גלאי תנועה הוא למעשה מכשיר אלקטרוני המיועד לצרכי זיהוי ומדידת תנועה. חיישנים מסוג זה מצויים כיום במגוון רחב של מערכות מיגון ואבטחה, וניתן בין היתר למצוא אותם גם בקונסולות משחק, מערכות VR (מציאות מדומה), טלפונים ניידים ומכשירים נוספים כגון: ברזים, מתקנים לשליפת מגבות נייר, מכשירים לייבוש ידיים, מערכות תאורה, פרוז'קטורים וכדומה.

מה חשוב לדעת על חיישני תנועה?

חיישני תנועה הם סוג של מערכת בעלת שלושה רכיבים עיקריים: יחידת חיישנים, מערכת בקרה וחומרה ו/או רכיב מכאני. רכיבים אלו משתנים בהתאם למטרות השימוש בחיישני תנועה ואופן היישום של החיישנים בתוך המוצרים השונים בהם מצויה מערכת החיישנים. את סוגי חיישני התנועה נהוג לסווג ל-2 סוגים עיקריים של חיישנים:

  1. חיישני תנועה אקטיביים הכוללים בתוכם משרד ומקלט ולמעשה יודעים לזהות תנועה באמצעות מדידת שינויים קוליים ו/או קרינה המשתקפת בחרה למקלט.
  2. חיישני תנועה פסיביים שאינם כוללים משרד, כאשר מדידת ההשתקפות של התנועה נעשית על בסיס עלייה בקרינה בסביבת האובייקט הנמצא בתנועה. הסוג הנפוץ ביותר של חיישני תנועה פסיביים הוא חיישן אינפרא אדום פסיבי, שנועד לצרכי זיהוי קרינת אינפרא אדום הנפלטת באופן טבעי מגוף האדם. חיישן זה פועל רק כאשר אדם מסוים נע לתוך שרדה הזיהוי, ובאותו רגע, יחידת החיישנים במערכת שולחת נתונים חשמליים ליתר הרכיבים.

תיישני תנועה – העתיד כבר כאן

השימוש בחיישני תנועה, כפי שציינו לעיל, נמצא כיום ביותר ויותר מכשירים, כאשר בחלק מהמקרים, חיישני התנועה משמשים לצרכי מיגון ואבטחה, ובחלק מהמקרים, לצרכי שיפור נוחות השימוש במכשירים בהם נעשה שימוש בחיישני התנועה. כך או אחרת, השימוש בחיישני תנועה, נכון להיום, הוא רק "קדימון" למה שצופה לנו העתיד לבוא.

אחד מהשימושים המעניינים ביותר בחיישני תנועה מיושם כיום בתעשיית הרכב, כאשר חלק לא מבוטל ממערכות הרכב האוטונמיות (רכבים ללא נהג) מבוססות על חיישני תנועה המאפשרים ניווט נכון של כלי הרכב.

חיישני תנועה במערכות תאורה

בשנים האחרונות, ביותר ויותר דירות ובתים בישראל מותקנות מערכות בית חכם, היודעות להפוך את סביבת המגורים שלנו לחכמה יותר ונוחה הרבה יותר. מערכות אלו שולטות למעשה על מספר הולך וגדל של מכשירים ומוצרים חשמליים, וביניהם, גופי תאורה ומערכות תאורה, כאשר חיישני התנועה מהווים חלק בלתי נפרד מהמערכות, והם למעשה שולטים על פעולת ההדלקה והכיבוי של גופי התאורה השונים בהתאם לתנועת הדיירים בחלקי הבית השונים.

חיישני תנועה מותקנים גם בפרוז'קטורים אותם ניתן להתקין בסביבת המגורים, כאשר מעבר של הולכי רגל כנגד השטח בו ממוקם הפרוז'קטור, גורם להארה מיידית של השטח. פרוז'קטורים עם חיישני תנועה מהווים אמצעי מיגון פופולארי במספר הולך וגדל של בתים פרטיים ובתי עסק, כאשר הצפת התאורה ברגע בו החיישן מזהה תנועה, היא למעשה פעולת התראה כנגד גנבים וכדומה.

כיום, לצד מערכות תאורה עם חיישני תנועה, תוכלו למצוא גם מערכות מיגון ואבטחה המשלבות בתוכן, אזעקה הצפת תאורה באמצעות פרו'קטור ויצירת קשר מיידי עם מוקד ביטחון, כאשר הפעלת מערכות אלו מבוססת על חיישן תנועה המצוי בהן.

חיישני תנעה ב-IOT

IOT או בעברית: האינטרנט של הדברים, הוא אחד מהתחומים המסקרנים ביותר בענפי הטכנולוגיה השונים, וככזה, הוא עתיד להוות חלק בלתי נפרד מהעתיד של כל אחד ואחת מאיתנו. האינטרנט של הדברים מבוסס על הרעיון במסגרתו כל המכשירים החשמליים מסביבנו, יידעו לתקשר בינם לבין עצמם בהתאם לפקודות קוליות ופקודות אוטומטיות המבוססות על ממצאי חיישני תנועה שיהוו רכיב בלתי נפרד במכשירים השונים. האינטרנט של הדברים הוא ללא ספק תחום טכנולוגי פורץ דרך שיאפשר לכולנו ליהנות מחיים מודרניים נוחים יותר וחכמים הרבה יותר, כאשר חיישני התנועה יהוו חלק בלתי נפרד מהמהפכה בתחום במהלך השנים הקרובות. בין היתר, חיישני התנועה שיוטמעו במכשירים החשמליים השונים שבסביבתנו.

לסיכום, חיישני תנועה מצויים כבר היום במספר הולך וגדל של מערכות טכנולוגיות שונות, ובמהלך השנים הקרובות, מספר הטכנולוגיות המשלבות בתוכן חיישני תנועה רק אמור לגדול. חיישנים אלו משמשים ועתידים לשמש אותנו במגוון רחב של שירותים ופעולות במהלך היומיום, ולא מן הנמנע שהחיישנים יהוו חלק בלתי נפרד ממהפכת הרכבים האוטונומיים שעתידה להתרחש כבר במהלך העשור הקרוב.